9d NO FREDAG 7/4
EKOLOGI
Under detta arbetsområde i biologi kommer vi att arbeta efter att visa på dessa förmågor
Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då enkelt identifierbara ekologiska samband och ger exempel på energiflöden och kretslopp.
|
Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då förhållandevis komplexa ekologiska samband och förklarar och visar på samband kring energiflöden och kretslopp.
|
. Eleven undersöker olika faktorers inverkan på ekosystem och populationer och beskriver då komplexa ekologiska samband och förklarar och generaliserar kring energiflöden och kretslopp.
|
Dessutom för eleven enkla och till viss del underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar på några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.
|
Dessutom för eleven utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.
|
Dessutom för eleven välutvecklade och väl underbyggda resonemang kring hur människan påverkar naturen och visar ur olika perspektiv på fördelar och begränsningar hos några åtgärder som kan bidra till en ekologiskt hållbar utveckling.
|
Begrepp som du bör känna till efter denna vecka är:
individ
population
samhälle
ekosystem
biosfär
miljö
ekologisk nisch
symbios
konkurrens
biologisk mångfald
fotosyntes
cellandning
förbränning
nedbrytare
kretslopp
kvävefixering
producenter
konsumenter
toppkonsument
näringskedja
näringsväv
näringspyramid
Här nedan finns det bra faktaklipp från youtube.....
- Fotosyntes och cellandning
- Fördjupning:
- Filminspelning av ett bildspel som förklarar vad ekologiska system är
- Näringskedjor, näringsvävar och näringspyramider
- Näringspyramid
- Population storlek och tillväxt
- Samhällen. Att leva tillsammans (symbios, konkurrens)
- Biologisk mångfald
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar