tisdag 23 maj 2017

fredag 31 mars 2017

Vi ska nu titta på hur djuren har löst uppgiften att klara kroppens stabilitet och rörelse ( 7A och 7D)

Uppgift -Jämföra olika djurs sätt lösa stabilitet, rörelse och skydd för inre organ (muntligt) 7a,7d

Denna uppgift jobbar vi med paralellt med träningsprogrammet. Och tanken är att vi ska ha gjort den klar innan påsk.

Du blir tilldelad två olika djurgrupper där du ska ta reda på
  1. Hur denna djurgrupp har löst sin kropps stabilitet,
  2. Hur den har anpassat sin kroppsbyggnad till hur den lever och rör sig 
  3. Hur den är uppbyggd för att skydda inre organ.

  • Jämför fördelar och nackdelar med dina djurgruppers sätt att lösa dessa uppgifter. Hur utvecklingen till hur ditt djurs uppbyggnad har gått till.
  • Leta upp en bild på ett djur från din djurgrupp som du kan visa dina kompisar så de ser hur djuret ser ut.

Skriv ned dina egna anteckningar Dessa har du sedan till hjälp när du ska presentera dina djurgrupper i smågrupper. Utifrån dessa ska ni sedan resonera er fram till likheter och skillnader mellan era djurgrupper och komma fram till fördelar och nackdelar med olika  sätt ....

Mål/Förmågor Biologi - Årskurs 7-9

Eleven behöver utveckla vidare sin förmåga att använda biologins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen, naturen och samhället.

Centralt innehåll Biologi - Årskurs 7-9

Kropp och hälsa

Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.

Kunskapskrav Biologi - Årskurs 7-9

E-nivåC-nivåA-nivå
Eleven kan använda informationen på ett i huvudsak fungerande sätt i diskussioner och för att skapa enkla texter och andra framställningar med viss anpassning till syfte och målgrupp.Eleven kan använda informationen på ett relativt väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa utvecklade texter och andra framställningar med relativt god anpassning till syfte och målgrupp.Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp.
Eleven har grundläggande kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel ochbeskriva dessa med viss användning av biologins begrepp, modeller och teorier.Eleven har goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av biologins begrepp, modeller och teorier.Eleven har mycket goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa och något generellt drag med god användning av biologins begrepp, modeller och teorier.

Se filmer från serien Tax och tass (registrering och inloggning behövs för att kunna öppna)
Klicka på denna länk och registrera dig
mediacenter

  1. Utan vanlig ryggrad http://sli.se/r/sLVM?t=20s&e=9m
  2. Fiskar och Grodor http://sli.se/r/rdzF
  3. Reptiler och fåglar http://sli.se/r/rCzV
  4. Små däggdjur http://sli.se/r/smwf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar